Teoria mintii la copiii cu autism. Un ghid practic

Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
DESCRIERE
Teoria mintii la copiii cu autism si testul Sally-Anne
Teoria mintii se refera la capacitatea de a atribui altora stari mentale si de a le interpreta actiunile. In cazul copiilor cu autism, s-a testat ipoteza ca lipsa teoriei mintii (adica cecitatea mentala)ar putea fi cauza ascunsa a anumitor aspecte ale autismului.
Pentru a-si testa ideea, cercetatorii Uta Frith si Simon Baron-Cohen au recrutat copii cu autism in varsta de 4 ani. Le-au prezentat copiilor un scenariu cu doua papusi. In acest scenariu, una dintre papusi pune o biluta in cos si iese din scena. Cea de-a doua papusa muta biluta in propriul cos. Cercetatorii ii intreaba la sfarsit pe copii unde va cauta prima papusa biluta cand se va intoarce.
Copiii tipici si cei cu sindromul Down pricep rapid ca prima papusa nu stie ce s-a intamplat in lipsa ei. In schimb, copiii cu autism spun ca prima papusa ar trebui sa caute biluta in cosul celei de-a doua papusi.
Acest test, numit testul Sally-Anne, a oferit prima dovada ca teoria mintii este defectuoasa sau intarziata la copiii cu autism.
Un ghid practic de antrenare a capacitatii de „citire” a intentiilor celorlalti
Prezenta in grade variabile la persoanele cu autism, incapacitatea de a interpreta gandurile, intentiile, dorintele si emotiile celorlalti le poate afecta grav integrarea si dezvoltarea sociala. Teoria mintii vine in contrapondere si consta in a intelege corect starile mentale ale semenilor, pentru a le anticipa actiunile.
In cartea „Teoria mintii la copiii cu autism”, autorii Patricia Howlin, Simon Baron-Cohen si Julie Hadwin arata ca, abordate printr-o terapie corespunzatoare, toate aceste aspecte-cheie pot fi invatate. Dezvoltarea de strategii de predare bine adaptate contribuie substantial la imbunatatirea calitatii vietii persoanelor cu autism. Autorii abordeaza probleme specifice, printre care:
- cum sa interpretezi expresiile faciale
- cum sa recunosti sentimentele de furie, tristete, frica si fericire
- modul in care emotiile ne sunt afectate de ceea ce se intampla si de ceea ce ne asteaptam sa se intample
- cum sa vedem lucrurile din perspectiva altei persoane
- cum sa intelegem cunostintele si convingerile altei persoane
Cartea este un ghid practic, bogat ilustrat, care se adreseaza psihopedagogilor speciali, psihologilor, terapeutilor, logopezilor si parintilor care au in grija un copil cu autism.
OPINIA CITITORILOR