Textul review-ului, vorbiți la obiect, oferiți câte mai multe detalii.
*
?
Codul de siguranță, necesar pentru a face distincție între oameni și programele informatice automate care răspândesc spam
Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

DESCRIERE

Extraordinara poveste a unei descoperiri uimitoare— 96 la suta din univers este absent.

In ultimii ani, o serie de oameni de stiinta au avut dispute in incercarea de a explica un fapt interesant legat de universul nostru: doar patru la suta din el este format din materia din care si noi suntem construiti, si fiecare stea sau planeta. Restul este absolut necunoscut.

Richard Panek spune povestea palpitanta a oamenilor de stiinta care au ajuns la aceasta concluzie care ne-a schimbat viziunea despre cosmos. Prin detalii fascinante, el nareaza aventura gasirii materiei intunecate si a unei substante si mai bizare numite energie intunecata. Acesta este probabil unul dintre cele mai mari mistere stiintifice ale fizicii contemporane.

In Universul celor 4 procente, Panek face pentru cosmologie ceea ce altii au facut pentru biologie, sport si finante: spune o poveste fascinanta care pune in lumina mecanismele interioare ale unei lumi particulare (si, in acest caz, complet necunoscuta). Bazata pe o documentare profunda, cu sute de interviuri— incepand cu excentricul Saul Perlmutter de la Berkeley, sau meticulosul Adam Riess de la John Hopkins pana la (silentioasa) cercetatoare Vera Rubin?— cartea ofera o fresca a dialogurilor aprinse sau a colaborarilor fructuoase, a momentelor fericite si a blocajelor care n-au facut decat sa ambitioneze cercetarile, sa redefineasca stiinta si sa reinventeze universul.

Niciodata miza nu a fost atat de ridicata: viziunea noastra despre cosmos este profund denaturata, iar Copernic a insemnat doar inceputul: nu numai pamantul, dar intreaga materie cunoscuta este doar o parte marginala a existentei. Naratiunea lui Panek, pigmentata cu detalii din culise, da viata acestei povesti epice.

Richard Panek nu a studiat vreo disciplina stiintifica, dar in intreaga activitate a considerat ca, imbinand atentia jurnalistului cu tehnicile caracteristice naratiunilor intinse, va putea sa explice si sa umanizeze stiinta pentru cititorii care stiu prea putin despre acest subiect. Panek a primit o bursa pentru literatura non-fictionala din partea New York Foundation for Arts, precum si o subventie in cadrul Antarctic Artists and Writers Program din partea National Science Foundation.

Aceste burse i-au permis sa scrie The 4% Universe: Dark Matter, Dark Energy, and the Race to Discover the Rest of Reality, lucrare care reconstituie istoria descoperirii materiei si energiei intunecate si a accelerarii expansiunii Universului— descoperire pentru care Saul Perlmutter, Brian Schmidt si Adam Riess au primit Premiul Nobel pentru fizica in 2011. Pentru acest volum, Richard Panek a fost desemnat de American Institute of Physics (AIP) castigator al premiului AIP Science Communication la categoria Science Writing, in anul 2012.

Panek a scris si alte doua carti referitoare la istoria si filosofia stiintei: Seeing and Believing: How the Telescope Opened Our Eyes and Mind to the Heavens (Viking/Penguin, 1999) si The Invisible Century: Einstein, Freud, and the Search for Hidden Universes (Viking/Penguin, 2005). Castigator al unei burse Guggenheim in science writing, a scris si a publicat numeroase articole de popularizare a stiintei (in special astronomie si cosmologie) in New York Times, Discover, Smithsonian, Natural History, Esquire, Outside, Seed si multe alte publicatii. Volumul sau de proza scurta publicat in serial in revista literara Ploughshares a castigat premiul PEN Syndicated Fiction. Preda programe de creative writing la Goddard College si Barnard College in Statele Unite. Traieste in New York cu sotia si cei doi copii.

Numar pagini: 336
Anul aparitiei: 2013

OPINIA CITITORILOR

Nu există opinii exprimate. Fii primul care comentează. scrie un review
Created in 0.2864 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.